Het derde gezinsmoment is alweer aan de beurt, in onze serie over bidden met kinderen. En het derde icoontje op het gebedsarmbandje is: een schooltas. Bidden voor van alles wat met school of werk te maken heeft, daar leggen we deze week de focus op.
Terwijl we iets lekkers eten, bekijken we de klassenfoto’s van beide kinderen. En allerlei vragen passeren de revue: wie is je beste vriendje? Wie lijkt er wel een beetje op jou? Wie doet dingen juist heel anders dan jij ze doet? Met wie zou je wel eens willen spelen, maar durf je dat niet te vragen? Enz.
Kleurrijke diversiteit
We pakken 2 witte velletjes papier. Op allebei de velletjes gaan we een regenboog kleuren. Alleen: bij het ene velletje gebruiken we maar 1 kleur, terwijl we op het andere velletje zoveel kleuren mogen gebruiken als we willen. Wanneer beide regenbogen af zijn, zijn we het er al gauw over eens welke regenboog we het mooiste vinden: degene met de vele kleuren!
We praten hier over door. Wanneer we maar 1 kleur hebben, is het wat saai; alles lijkt op elkaar. Maar wanneer we heel veel kleuren gebruiken, wordt het vrolijk, levendig, mooi. Dat lijkt wel een beetje op de klas met alle kinderen. Wanneer alle kinderen op elkaar zouden lijken, zou dat eigenlijk maar saai worden. Maar alle kinderen zijn anders, en iedereen doet dingen net wat anders dan dat wij ze doen. Daar moet je soms aan wennen, en dat maakt het soms ook irritant. Maar ook wordt het hierdoor juist vrolijk, levendig, en mooi. We luisteren een liedje wat hierbij past: “Iedereen is anders, niemand is als jij.”
Onze school
Aansluitend lezen we Psalm 133 vers 1 en 2a, uit de Bijbel in Gewone Taal: “Wat is het leven goed en mooi – als mensen in liefde met elkaar leven! Iedereen geniet” En we bekijken een plaat uit het boek Waar zullen we voor bidden? De plaat die gaat over ‘school’. Dit brengt ons op allerlei ideeën van onderwerpen waar we voor kunnen bidden. En dat is wat we dan ook doen: we houden elkaars handen vast, en ieder van ons noemt naar God één onderwerp wat we met Hem willen delen.
Elianne en Joël krijgen als afsluiting nog een taak: om een scene uit hun klas na te bouwen met duplo en alle speelgoed poppetjes die we maar in huis kunnen vinden. Heel therapeutisch 🙂 en leuk om zo een beetje meer inzicht te krijgen in hoe Elianne haar klas observeert (voor Joël was dit een iets te grote uitdaging).
En wanneer het gezinsmoment is afgelopen, moeten er hoognodig weer nieuwe ‘gebedsbriefjes’ geknipt worden. Want ook deze week hing de paraplu weer helemaal vol.